De conclusie van de Zelfevaluatie is meestentijds dat er meer ruimte nodig is voor de “Nieuwe Thema’s” en weg van “het vinken”.
Vanuit de rijke dialogen gedurende de tafels tussen deelnemers onderling en met docenten wordt veel kennis opgedaan en en ook nieuwe inzichten getoetst.
Een belangrijk thema dat hierbij naar voren komt is de inrichting van de RvC agenda en hoe deze op te waarderen voor this day and age.
Wij kunnen u bijstaan in het tot stand brengen van een meer Actuele Agenda die recht doet aan de nieuwe thema’s.
U kunt daar voor contact opnemen met Eveline Klopman.
Doelstelling: Hoe kunnen we door de Agenda van de RvC en de vergaderstructuur en commissies aan te passen aan de huidige verwachtingen de bijdrage van RvCs aan de lange termijn waardecreatie en relevantie en de invloed op de daadwerkelijke uitvoering daarvan vergroten? ... wat brengt de rol van commissaris op het gewenste niveau?”
De directe uitkomst zal zijn dat RvCs hun ervaring en expertise constructiever en effectiever kunnen aanwenden om de RvB relevantere en ambitieuzere transities in te laten zetten en de RvCs de uitvoering van de gewenste transities kunnen volgen en bijsturen waar nodig.
Achtergrond: over de afgelopen jaren verhalen steeds meer commissarissen over de beperkingen van de traditionele Raad van Commissarissen agenda: deze zou teveel ingenomen worden door verplichte nummers en wat eigenlijk afvink zaken zouden moeten zijn en te weinig tijd laten voor de echte discussies die er toe doen, waar de fundamentele afwegingen waar de organisatie voor staat de revue passeren en vertaald worden in de lange termijn relevantie van de organisatie. In gesprekken met commissariseen hebben wij mogelijke oplossingen besproken en tot een voorstel voor een nieuwe RvC agenda gevormd. Een agenda die de RvC tijd en aandacht weer richt op de zaken die er echt toe doen. Dit document doet hiervan verslag met het doel meer suggesties te ontlokken.
Doelstelling: Hoe kunnen we door de Agenda van de RvC en de vergaderstructuur en commissies aan te passen aan de huidige verwachtingen de bijdrage van RvCs aan de lange termijn waardecreatie en relevantie en de invloed op de daadwerkelijke uitvoering daarvan vergroten? ... wat brengt de rol van commissaris op het gewenste niveau?”
De directe uitkomst zal zijn dat RvCs hun ervaring en expertise constructiever en effectiever kunnen aanwenden om de RvB relevantere en ambitieuzere transities in te laten zetten en de RvCs de uitvoering van de gewenste transities kunnen volgen en bijsturen waar nodig.
Stelling: Het is wenselijk om de RvC agenda te herzien:
Toezicht is traditioneel gericht op financieel verankerde continuïteit, risicobeheersing, existentiële zaken in de breedste zin (e.g., M&A, crises, ...), en werkgeverschap op het hoogste niveau.
Over de laatste twintig jaar is de lat voor toezicht echter belangrijk hoger gelegd doordat maatschappelijke ontwikkelingen en in antwoord daarop de successievelijke governance codes steeds meer expliciete nadruk leggen op lange termijn waarde creatie en maatschappelijke relevantie van de organisatie en daarmee het aantal toezichthouder dossiers uitbreiden.
Dit naar aanleiding van onder andere twee ontwikkelingen:
Commissarissen ervaren hier de consequenties van:
Met andere woorden, terwijl de omstandigheden eigenlijk verlangen dat Raden van Commissarissen actiever kunnen bijdragen aan het lange termijn succes van organisaties worden zij praktisch gezien juist in een engere toezichthouders rol geduwd. Een grotere compliance inspanning lijkt echter niet het juiste antwoord om met meer dynamiek, verandering, en complexiteit van afwegingen om te gaan.
De oplossing hiervoor kan gezocht worden in twee onderling afhankelijke veranderingen in de manier van werken van Raden van Commissarissen.
Het materieel verschuiven van de RvC agenda naar fundamentele afwegingen en lange termijn relevantie lijkt een revolutie maar met de juiste inrichting van de manier van werken zal dit Raden van Commissarissen weer het vertrouwen geven ingewijd te zijn in de echte keuzes waar de organisatie voor staat en een wezenlijke bijdrage te kunnen geven vanuit hun ervaring en expertise.
De RvC agenda is gestaag gegroeid over de laatste decennia in antwoord op steeds dynamischere en ambiguere ontwikkelingen. Dit is opgevangen door het uitbreiden van de RvC agenda en het delegeren naar RvC commissies. De nieuwe agenda bouwt hier op door.
Een belangrijk aspect van de nieuwe RvC agenda is het kunnen maken van complexere belangenafwegingen om lange termijn maatschappelijke relevantie en waardecreatie beter in te kunnen vullen. Hierbij moet onderscheid gemaakt worden tussen:
De nieuwe RvC agenda kan met de juiste digitale ondersteuning een continuer karakter krijgen gericht op het maken van keuzes en opvolging van de uitvoering ervan in plaats van een zichzelf herhalende jaarcyclus.